Misja
Wysokie koszty wydawania metodą tradycyjną (powielanie na papierze) są głównym powodem nieregularnego ukazywania się nawet dobrze zorganizowanych niskonakładowych czasopism kulturalnych: koszty przygotowania offsetowego, papieru i druku są najwyższymi pozycjami w budżecie. Także wysokie koszty i niska efektywność kolportażu prowadzonego przez duże firmy kolporterskie, nie polepszają sytuacji finansowej wydawców, szczególnie, jeśli wziąć pod uwagę minimalne środki przeznaczane przez wydawców niskonakładowych czasopism kulturalnych na reklamę i promocję. Na domiar złego w Polsce zanikł zwyczaj prenumerowania czasopism kulturalnych – czytelnicy kupują je w punktach sprzedaży detalicznej (w połączeniu z faktem, że wraz z obniżaniem nakładu rośnie cena za druk egzemplarza powoduje to często nieadekwatne kalkulowanie wysokości nakładu przez wydawców czasopism i dodatkowe straty związane z kosztami zwrotów.) Z kolei biblioteki – tradycyjny nabywca ambitnych periodyków kulturalnych – borykają się z tak ogromnymi kłopotami materialnymi, że wiele z nich całkowicie zaprzestało prenumerowania czasopism.
Przede wszystkim z uwagi na brak środków na regularnie ukazujące się wersje papierowe, choć nie tylko z tego powodu, bardzo atrakcyjnym medium dla wydawców czasopism kulturalnych staje się Internet. Publikowanie online niewątpliwie pozwala pismom na zdobycie szerszego audytorium, zwiększa ich dostępność, przyspiesza wymianę idei. Pozwala także obniżyć koszty produkcji wersji drukowanych oraz zyskać nowych prenumeratorów. Oprócz subskrypcji na tradycyjną, papierową wersję pisma wydawca może teraz oferować również prenumeratę online: dostarczać odbiorcom pełne wersje pisma w formie elektronicznej, np. pliku pdf. Przede wszystkim jednak Internet daje szansę na dotarcie z ofertą kulturalną do mieszkańców małych ośrodków, a im samym możliwość przedstawienia swoich dokonań szerszej publiczności.
Fundacja Otwarty Kod Kultury, w ramach której działa program i wortal Witryna.Czasopism.pl zapewnia pomoc redakcjom niskonakładowych czasopism kulturalnych w tworzeniu wersji elektronicznych pism i propaguje nowoczesne rozwiązania techniczne pozwalające obniżyć koszty produkcji i dystrybucji wersji papierowych. W ramach projektu Witryna zostały przygotowane programy do tworzenia wydań elektronicznych i archiwów, które będą dostępne dla niskonakładowych czasopism kulturalnych na zasadzie Open Source (jednym z ogólnych celów Fundacji jest propagowanie wykorzystywania oprogramowania udostępnianego na tej zasadzie).
Przeprowadzane będą także szkolenia mające zwiększyć możliwości sprzedaży czasopism kulturalnych dostępnych online, oraz dostosowywać wysokość nakładu do realnej liczby odbiorców dzięki Internetowi i technologii druku na żądanie. Fundacja opracowuje, wdraża i udostępnienia modelowe rozwiązania techniczne w tym zakresie oraz przyznaje granty na wydawanie niskonakładowych czasopism kulturalnych w Internecie.